torsdag 9 januari 2014

Getting the headline right

Publicering 2 av tjänst 3

Detta är mitt andra arbete för tjänsten Slideshare. I denna post fokuserar jag på konsten att fånga besökare genom säljande rubriker, eller headlines. Jag har valt att skapa genom det engelska språket i detta bildspel just för att jag vill nå en större publik, just för att det är ett så smalt ämne inom blogging.

Du hittar antingen presentationen här,
eller så tittar du på den nedan ;)



2 kommentarer:

  1. Hej Linda, ett mycket intressant ämne du belyser i denna post. Jag är övertygad om att dessa knep är vardagsmat för skribenter och jag "luras" säkert ofta in på texter med hjälp av tipsen du skriver om :). Apropå att fånga besökare så läste jag en ganska underhållande text skriven av Jonathan Rick (2012) som handlar om hur man kan optimera sina headlines för både människor och google. Han menar att det är en självklarhet att man som skribent idag ska rikta sig mot sina mänskliga läsare såväl som sökmotorerna. Rick (2012) menar vidare att rubrikerna av den anledningen heller inte behöver vara tråkiga utan det finns ett sätt att behaga båda två samtidigt som man kan behålla sin journalistiska integritet, han ger även konkreta tips genom exempel på hur man sökordsoptimerar i sitt skrivande. Kanske är det något du vill ta del av.

    //Niklas

    Källförteckning

    Rick, Jonathan (2012) How to Optimize Your Headlines for Google and Humans. [Elektronisk] Tillgänglig: http://mashable.com/2012/05/08/google-seo-headlines/ [2014-01-15]

    SvaraRadera
  2. Hej Niklas!

    Den texten måste jag kolla in. Absolut, sökmotorer, besökare och fantastiskt kreativa textsammanställningar är lösningen. Tänk vad mycket man kan åstadkomma bara genom att stava rätt, eller stava efter smak :) Allt funkar så länge det funkar, eller hur man nu säger. Har för mig att det typ finns något sådant klokt ordspråk? Eller så myntades det precis nu av mig :)

    SEO överhuvudtaget är ett mycket spännande ämne tänker jag och det där med vad Rick säger om sökordsoptimering får vi ta en närmare kik på. Tack för din kommentar Niklas!

    // Linda

    SvaraRadera